Waar staan we vandaag?

In onderstaand artikel probeer ik, Nicolas, zaakvoerder van
IB Travel een actuele stand van zaken op te maken. Ik probeer te duiden welke
impact dat de crisis heeft op ons, jullie reiskantoor. Maar verder en
belangrijker doe ik een voorzichtige prognose van welke impact dit zal hebben
op jullie toekomstige reizen.

9 maart 2020. De dag dat het voor ons begon.

Het is de start van een nieuwe week. Al van daarvoor keken we met argusogen naar het Oosten. Het tot dan nog niet zo bekende Coronavirus ging maar niet weg in China. Vluchten werden reeds geschrapt en er was al enige impact op onze activiteiten. Maar in de week van 9 maart begon het toch al duidelijk te worden dat het niet bij China zou blijven. Nog voor iedereen het goed en wel wist nestelde het virus zich ook zeer dicht bij ons. Dat dit een impact zou hebben op reizen werd ons duidelijk op 9 maart. De ernst in de verschillende Europese landen werd ons meer en meer duidelijk. Reizen zat er even niet in. Toen nog in de overtuiging dat alles zich tegen de paasvakantie wel grotendeels zou normaliseren, beslisten we toen al om de situatie van zeer dicht op te volgen. In de eerste plaats om onze getroffen klanten zo goed mogelijk te informeren en te beschermen. Daarnaast beslisten we, als zeg maar “early adopters”, om ons fysiek kantoor reeds op 17 maart te sluiten en van telewerk de regel te maken. Op deze manier wilden we ook de boodschap uitsturen dat ons team er alles aan zou doen om het virus zo snel mogelijk klein te krijgen. Dat het allemaal wat langer duurde dan verwacht hoef ik jullie vandaag niet meer te vertellen. Er is geen enkele reis doorgegaan na 16 maart.

Hoewel er weinig tot geen nieuwe aanvragen waren voor een nieuwe vakantie, kan ik je wel garanderen dat ons team in deze uitdagende tijd een enorm aanpassingsvermogen toont. Dit te starten met de repatriëring van tientallen gestrande klanten, uit werkelijk elke uithoek van de wereld. Dit allemaal inbegrepen in onze service die we allemaal zeer hoog in het vaandel dragen. En laat ons eerlijk zijn, als onze klanten moesten wachten op de reactiesnelheid van het ministerie van Buitenlands Zaken waren er enkelen nog niet terug… 😉

Daarnaast kwam de allerbelangrijkste taak voor onze reisagenten. Het aanspreekpunt zijn voor onze klanten! Jullie voorzien van betrouwbare informatie betreffende jullie toekomstige reis. Zal de reis doorgaan? Ga ik in quarantaine moeten? Is het verstandig om nu nog te reizen? Wat gebeurt er met ons geld als we niet willen, mogen of kunnen gaan? Als je weet dat het aantal reizen die zijn getroffen door dit kleine virusje oploopt in de honderden en het aantal reizigers die zijn getroffen hiervan een veelvoud zijn, kan je je wel voorstellen dat ons team meer dan paraat moest staan: Het opstellen van een gestructureerde communicatie stroom, verantwoordelijken aanduiden voor het vergaren van correcte informatie en de informatie naar onze klanten stroomlijnen zodat iedereen een persoonlijke en correcte opvolging had van zijn of haar dossier.

Naast het geven van informatie is het ook de taak van onze reisagenten om er maximaal voor te zorgen dat jullie van die gehele crisis zo min mogelijk financiële gevolgen hebben. De corona-tegoedbon wordt bij wet in het leven geroepen en we kunnen aan de slag gaan om dit allemaal te regelen. Elke betrokken partij bij de organisatie van jullie reis moet worden gecontacteerd en er moeten afspraken worden gemaakt. Afhankelijk van de leverancier, de deelse automatisatie van die processen neemt dit ook wel wat tijd in beslag. We zijn er zelf vandaag nog volop aan bezig!

Naar mijn persoonlijk gevoel heeft iedere reisagent bij IB Travel zijn professionaliteit en enorme wendbaarheid meer dan ooit tevoren in de verf gezet. Hun kennis en zeg maar eindeloze service is de beste reclame geweest voor onze reisagenten en bij uitbreiding voor IB Travel.

Daarenboven waarderen we ook de positieve en begripvolle houding van jullie, onze klanten. Velen keken al lang uit naar hun welverdiende vakantie en zagen deze in het water vallen. We zijn ons er van bewust dat dit allemaal niet vanzelfsprekend is en daarom zeg ik bedankt! Bedankt voor het begrip en het vertrouwen!

27 mei, het einde in zicht?

We zijn vandaag 27 mei. En naast het huidige weer ziet het er toch ook voor de toeristische sector wat zonniger uit. Met andere woorden dus ook voor jullie toekomstige reis. De coronacijfers in alle Europese landen dalen en evolueren positief! Binnen Europa zijn er volop gesprekken aan de gang om het toerisme vanaf 15 juni weer mogelijk te maken. Daarnaast zijn er ook met andere verre bestemmingen bilaterale gesprekken aan de gang om ook daar het toerisme terug op te starten.

Dit is niet enkel positief voor jullie reis, maar ook voor de gehele economie. Het toerisme is volgens de UNWTO* na de chemie en brandstofindustrie, de derde grootste economische sector ter wereld. Een sector die zeker, zoals trouwens elke sector, zijn uitdagingen kent, maar een sector die ons allen verbindt en welvaart brengt in regio’s die het anders moeilijk zouden hebben.

Onze grootste luchtvaarmaatschappij, Brussels Airlines start zijn vluchten geleidelijk weer op vanaf 15 juni. We krijgen veel de vraag of vliegen wel “veilig” zal gebeuren. Het vliegen zal er wel wat anders uitzien. Maar al sinds het ontstaan van de commerciële burgerluchtvaart is veiligheid steeds de allerhoogste prioriteit geweest. Dit is vandaag niet anders! De luchtvaartmaatschappijen zullen nauwgezette instructies opvolgen die er komen in samenspraak met de internationale luchtvaartautoriteiten en overheden. Mondmaskers en extra hygiëne maatregelen zullen daar al zeker bijhoren. Maar dit is vergelijkbaar met andere middelen van openbaar vervoer.

Daarnaast nemen de lokale overheden van de bestemmingen ook de nodige maatregelen om alles vlot en veilig te laten verlopen. Wij hebben er vertrouwen in dat het deze zomer, mits enkele aanpassingen, wel in orde zal komen. En zeg nu zelf: met z’n allen naar de onze Belgische kust trekken of genieten van een rustige vakantie elders, wat zou het beste zijn? 😉

Onze garantie en meerwaarde!

Ook in deze tijd ben ik zo vrij om nog eens de voordelen van boeken bij je reisagent in de verf te zetten. Je krijgt ons persoonlijk advies en de begeleiding voor, tijdens en na de reis. Of dit nu tijdens een afspraak is bij ons op kantoor, bij je thuis, met een videocall of via mail en telefoon. We staan klaar voor jullie. Je bent zeker dat je reis in goede handen is en dat je belangen als reiziger maximaal worden behartigd. Kan je reis toch niet doorgaan dan zullen we alles in het werk stellen om kosten voor u te vermijden! Daarnaast ben je bij je reisagent nog eens verzekerd tegen financieel onvermogen.

Heb je ondertussen het gevoel dat je al net iets te veel in je kot hebt gezeten? Aarzel zeker niet om contact op te nemen met je reisagent. We zullen er alles aan doen om je te laten genieten van een zorgeloze vakantie. Met één bereikbaar aanspreekpunt en de nodige gemoedsrust. Of dit nu voor vertrek is op 16 juni of voor de winterzon, wij hebben er zin in!

Met vriendelijke groeten

Nicolas

*UNTWO is de World Tourism Organization van de Vernigde Naties. Ben je net zoals mij een fan van statistieken en wil je dit rapport even nalezen in het Nederlands kan je dat via deze link.

 

Gouden vliegtips

Zin om aan jouw droomreis te starten?